Elektrische deelauto’s kunnen congestie in het elektriciteitsnet met de helft verminderen
Elektrische deelauto’s zorgen voor de helft minder congestie in het elektriciteitsnet dan elektrische auto’s voor privégebruik. Deelautorijders laden namelijk anders en omzeilen de spitsuren op het elektriciteitsnet. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Utrecht in het prijswinnende artikel ‘The Impact of Transitioning to Shared Electric Vehicles on Grid Congestion and Management’.
Gebruikers van de elektrische deelauto’s van We Drive Solar.
Duurzaam rijden
Steeds meer Nederlanders schaffen een elektrische auto aan. Ze zijn populair omdat ze minder CO2 en fijnstof uitstoten. Ook het aantal deelauto’s groeide de afgelopen jaren in Nederland flink. De overstap van een eigen auto naar een elektrische deelauto is duurzaam, want gebruikers pakken minder snel de auto en er worden minder auto’s geproduceerd.
De duurzame overstap naar elektrische mobiliteit is belangrijk voor de energietransitie, maar de auto’s opladen zorgt voor pieken op het net. Een grote elektrische auto die wordt opgeladen kan dezelfde belasting geven als een paar huishoudens tegelijk. Hoe meer elektrische auto’s er komen, hoe zwaarder het net wordt belast. Dit betekent dat netbeheerders hun elektriciteitsnetten moeten verzwaren, wat leidt tot maatschappelijke kosten. Als je die pieken in het net kunt vermijden dan kun je deze voorkomen. De wetenschappers van het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Utrecht onderzochten of de overgang naar elektrische deelauto’s invloed heeft op de elektriciteitspieken die het opladen van de auto’s veroorzaakt. De onderzoekers gebruikten hierbij laaddata van de elektrische deelauto’s van We Drive Solar.
Laden in de praktijk
De huidige laadpieken vinden plaats op doordeweekse avonduren. Dit is het moment waarop elektrisch rijders hun auto na hun rit aan het laadstation koppelen en tegelijkertijd de huishoudens in de wijk veel elektriciteit gebruiken om bijvoorbeeld te gaan koken. Het onderzoek laat zien dat de elektriciteitspiek van het opladen van elektrische auto’s met meer dan de helft afneemt wanneer een groot deel van de bewoners overstapt op een deelauto. Mensen met een deelautoabonnement worden namelijk sneller gestimuleerd om andere manieren van transport te gebruiken en leggen minder kilometers af per auto. Bovendien worden deelauto’s minder snel voor woon-werkverkeer gebruikt, waardoor er minder auto’s tegelijkertijd opladen wanneer mensen thuiskomen van werk.
Balans door elektrische deelauto’s
Het onderzoek pleit voor een verdere integratie van elektrische deelauto’s om netproblemen te voorkomen en om zelfs positief bij te dragen aan een stabieler elektriciteitsnetwerk. De tijd die een elektrische auto nodig heeft om op te laden is vaak veel korter dan de tijd dat deze auto aan een laadstation staat. Hierdoor wordt er veel onderzoek gedaan hoe de batterij van elektrische auto’s gebruikt kan worden door netbeheerders om het energiesysteem in balans te houden, bijvoorbeeld door de stroom uit de elektrische auto’s weer terug te geven aan de wijk op piekmomenten. Het onderzoek toont aan dat de mogelijkheden om het net in balans te houden groter zijn wanneer een groot deel van de bewoners overstapt naar elektrische deelauto’s. Het gebruiken van elektrische auto’s als batterijen op wielen wordt momenteel onderzocht in het onderzoeksproject Smart Solar Charging.
Best paper award
Het artikel ‘The Impact of Transitioning to Shared Electric Vehicles on Grid Congestion and Management’ van Nico Brinkel, Tarek Alskaif en Wilfried van Sark is gepresenteerd op de internationale Smart Energy Systems & Technologies (SEST) conferentie 2020 en werd hier bekroond met een best paper award.
Duurzame samenwerking
Onder leiding van Utrecht Sustainability Institute en LomboXnet werken partners Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, Last Mile Solutions, We Drive Solar, GoodMoovs, New Solar, The People Group, Siers, Enervalis, Jedlix, Stedin en Smart Solar Charging BV aan een duurzaam energiesysteem. Het project Smart Solar Charging is mede mogelijk dankzij het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) Kansen voor West II.